جایزه ملی نگهداری

 | تاریخ ارسال: 1395/6/9 | 

دانلود نظامنامه جایزه ملی تعالی نگهداری 

جهت دانلود فایل pdf برروی دکمه بالا کلیک کنید 

  1. مقدمه:

درعصرحاضر و در حالی که کارخانجات، تولید کنندگان و ارایه کنندگان خدمات به دنبال ایجاد انقلاب و دگرگونی در  درون خویش هستند تا بتوانند خود را با تحولات جهانی وفق دهند، بحث نگهداری می‌تواند به طور جدی و مؤثر مسیر و استراتژی تولید را در کارخانجات معین و مشخص نماید‌. امروزه کارخانجات به شدت درگیر مباحثی چون کاهش هزینه­ها‌، توان رقابت بالا‌، بهبود مستمر‌، افزایش کیفیت و کمیت محصول‌، کمبود منابع طبیعی‌، بحران انرژی و ... هستند که در این راستا اندیشیدن به بحث نگهداری به عنوان یک امر استراتژیک جهت رسیدن به اهداف فوق بسیار حیاتی و اجتناب­ناپذیر جلوه می کند‌.

نگهداری صحیح علمی و برنامه‌ریزی شده با روش‌های نوین مستقیما برروی بهره‌وری،کیفیت،‌ هزینه‌های مستقیم تولید، قابلیت اطمینان، به کارگیری و سودآوری اثر می گذارد.

نظر به این‌که بهره‌وری هدفی است که از طریق بهسازی مستمر تجهیزات مادی و نیروی انسانی قابل حصول است، لذا نگهداری خوب، اولین محرک در حفظ روند تولید در بالاترین سطح است، رقابت در عرصه فعالیت‌های تجاری درون مرزی و برون مرزی، این محرک را تشدید می‌کند.

در حال حاضر تقریباً تمام کشورهای توسعه یافته و برخی از کشورهای در حال توسعه، سرمایه گذاری‌های مناسبی را جهت بهبود و ارتقاء کارایی و اثر بخشی دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده درصنایع انجام داده و رشد روزافزون صنایع خود را مرهون توجه و نگرش صحیح و علمی به مسئله نگهداری برنامه­ریزی شده می‌دانند.

با توجه به این‌که، صنایع ایران برای تداوم بخشیدن به رشد، توسعه و بالندگی خود، نیازمند حضور در بازارهای جهانی هستند و مؤلفه‌های اصلی برای حضور و امکان رقابت در بازارهای جهانی، افزایش کیفیت، ارتقای بهره‌وری و کاهش قیمت‌ها می­باشد، در این راستا، ارتقاء نگهداری صحیح علمی و برنامه‌ریزی شده و کاربرد فناوری‌های مربوطه در صنایع ایران می‌تواند به عنوان گام‌های اساسی و ضروری برای دستیابی به این اهداف مورد دقت قرار گیرد.

به دلیل فناوری پیچیده تجهیزات و نظام‌های کنونی که گستره وسیعی از علوم و دستاوردهای فناوری در آن‌ها کاربرد دارند و هزینه زیاد خرید تجهیزات جدید، بخش نگهداری به عنوان یک بخش تفکیک ناپذیر از سازمان‌های تولیدی و خدماتی تلقی می‌شود.

  • ما به عنوان یک کشور درحال توسعه به طور جدی نیازمند استفاده بهینه از منابع فناورانه محدود به منظور ایجاد ارزش برای مواد خام در قالب تولید است. نگهداری نه به عنوان یک مرکز هزینه بلکه به عنوان بخشی از سازمان که می تواند ارزش برای سازمان خلق کند، سهم زیادی در افزایش توان رقابتی سازمان­ها و بنگاه­های کشور داشته باشد. این خلق ارزش می­تواند از طریق استفاده بهینه از تجهیزات، افزایش طول عمر و افزایش قابلیت اطمینان آن­ها صورت پذیرد.

نگهداری هنر حفظ و بازگرداندن تجهیزات به شرایط عادی با کمترین هزینه است، طوری که طول عمر تجهیز نیز افزایش یابد و این می­تواند به عنوان یکی از مهم ترین­ اهرم­های بازگشت سرمایه به صنایع کشور باشد، منوط به آن که از توصیه­ها، روش­ها، مولفه­ ها، استراتژی­ ها و سازوکارهای آن به نحو موثر استفاده شود. اما از آنجا که استفاده از این روش­ ها و ... در کشور فراگیر نشده و شاید حتی در صنایع و سازمان­ هایی که از آن استفاده می­ کنند نیز تا استفاده اثربخش آن، راه طولانی در پیش است، نیازمند تلاش همه جانبه برای ترویج، فرهنگ سازی و نهادینه سازی آن در کشور هستیم که آن نیز نیازمند بهره ­گیری از ابزارهای مناسب  از جمله؛ ابزارهای تشویقی و انگیزشی خواهد بود. دراین راستا انجمن نگهداری و تعمیرات ایران که براساس رسالت علمی و اجرایی خود این وظیفه را به عهده دارد، نسبت به تعریف و اجرای طرح جایزه ملی نگهداری مطابق مفادی که در این سند آورده شده است، اقدام می­نماید.

  1. تعریف جایزه ملی نگهداری:

جایزه ملی نگهداری ایران، فرایندی است که طی آن همه ساله به برترین سازمان ­های ایرانی حائز شرایط در بخش­ های مختلف کشور (مطابق طبقه بندی جایزه) که در زمینه ایجاد، ارتقاء و نهادینه سازی فرهنگ نگهداری خود فعالیت­ های چشمگیری را انجام داده ­اند، گواهینامه، تقدیر نامه یا تندیس جایزه نگهداری از طریق همایش اعطاء می­ گردد.

  1. لزوم جایزه ملی نگهداری:

لزوم وجود الگویی مشترک در کشور برای ارزیابی تعالی نگهداری احساس می­شود که بر آن اساس امکان آگاهی سازمان­ ها از جایگاه بلوغ مدیریتی و هم­چنین ارزش­های نهفته در کار آمدی نگهداری فراهم یابد. این الگوی مشترک چارچوب جامعی از ارزش­ های محوری، معیارها و شاخص­ها در تمامی ابعاد نگهداری است، که به سازمان­ها (دولتی و خصوصی) کمک می­کند تا با ارزیابی مستمر فعالیت­ها، رویه­ها، فرایندها و نتایج حاصل از مدیریت نگهداری، نقاط قوت و زمینه­های قابل بهبود خود را شناسایی کرده و در جهت ارتقاء آنها، برنامه­ریزی نمایند.

بدین ترتیب سازمان­هایی که در حرکت به سوی تعالی نگهداری موفق تر از سایر سازمان­ها عمل کرده­اند شناسایی شده و علاوه بر تشویق و قدردانی از آن­ها، می­توانند الگویی داخلی برای سازمان­های مشابه باشند.

  1. اهداف جایزه ملی نگهداری:

انجمن نگهداری و تعمیرات ایران به عنوان رسمی ترین مرکز غیر انتفاعی در زمینه نگهداری در کشور، جایزه ملی نگهداری را به منظور نهادینه سازی مدل تعالی نگهداری با اهداف زیر در دستور کار خود قرار داده است:

  1. ایجاد فضای لازم تشویق بنگاه­ها و سازمان‌ها برای انجام عملیات خود ارزیابی و شناخت نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود، بهبود مستمر و بهینه سازی نظام­های نگهداری.
  2. ایجاد فضای لازم برای تبادل تجربیات و دانش سازمان­های موفق.
  3. بسترسازی و ایجاد فضای رقابتی توام با خلاقیت و نوآوری.
  4. ایجاد زبان مشترک و چارچوب مفهومی در شیوه مدیریت نگهداری سازمان­های ایرانی و ارائه مدل بومی.
  5. فرهنگ­سازی و ایجاد درک و آگاهی لازم از اهمیت و ارزش­های نهفته در کارآمدی نگهداری در بنگاه‏ها و سازمان­ها.
  6. توسعه فرهنگ تعالی و آموزش و ترویج مفاهیم سرآمدی نگهداری مدیران و فعالان این حوزه در سازمان های ایرانی.
  7. ارتقاء جایگاه حوزه نگهداری در برنامه­ریزی­­ها و تصمیم سازی­های کلان اقتصادی و سازمانی، با توجه به نقش تاثیرگذار آن در تحقق اهداف و اجرای سیاست­های اقتصاد مقاومتی.
  8. نقش جایزه ملی نگهداری:
  9. افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت نگهداری و ضرورت توجه بیش از پیش در سطح جامعه، حرکت به سوی نظام مدیریت نگهداری جامع با در اختیار داشتن یک متدولوژی اجرایی عملی.
  10. امکان ارزیابی سازمان­ها بر اساس معیارهای علمی و ارزیابی عملکرد.
  11. ایجاد و معرفی الگوی یکپارچه ارزیابی نگهداری.
  12. امکان خودارزیابی نظام­مند توسط سازمان­ها، شناخت نقاط قوت و زمینه­های قابل بهبود خویش و مقایسه با سایر سازمان­ها.
  13. امکان شناسایی دستاوردهای سازمان­های موفق در زمینه بهبود و کیفیت نگهداری و معرفی آن­ها به سایرین به منظور الگو برداری.
  14. ایجاد انگیزه رقابت در سازمان­ها برای بهبود دائمی نگهداری، فرآیند­ها، محصولات و خدمات تولیدی.
  15. شناسایی و معرفی سازمان­های برتر و سرآمد کشور در زمینه نگهداری و ارج نهادن به تلاش آن­ها.
  16. پیشرفت سطح بهره­وری ملی و دستیابی به موفقیت­های پایدار اقتصادی.
  17. دامنه شمول جایزه ملی نگهداری:

همه سازمان‌ها، بنگاه‌ها و مجتمع­های صنعتی ایرانی که در زمینه‌های مختلف صنعتی فعالیت می‌کنند، می‌توانند متقاضی جایزه ملی نگهداری باشند.

این جایزه به تفکیک در چهار بخش ذیل اعطا می‌شود:

  1. بخش ساخت و تولید: مانند: صنعت فولاد، صنایع خودروسازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع نیروگاهی، صنایع دفاعی و نظامی، صنعت سیمان، صنایع مخابرات و ارتباطات، صنایع حمل و نقل ریلی و راه­آهن (ساخت و تولید)، صنایع داروسازی، لوازم خانگی، صنایع قطعه سازی، صنایع غذایی و بهداشتی و ...
  2. بخش خدمات: مانند: صنایع حمل و نقل ریلی و راه­آهن (بهره­برداری)، صنایع هوایی، خدمات ICT، پخش فرآورده­های نفتی، صنعت آب و فاضلاب، شرکت­های انتقال و توزیع برق، شرکت­های انتقال و توزیع گاز، خدمات پیمانکاری، بیمارستان­ها و مراکز درمانی و ...
  3. بخش عمومی: مانند: نیروهای نظامی و انتظامی، ابنیه­های عمومی، سازمان­های­ میراث فرهنگی، شهرداری­ها، مراکز آزمایش خودرو و ...
  4. بخش­های تحقیقاتی: مانند: مراکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو، پژوهشگاه صنعت نفت و ...

هر یک از بخش‌‌های فوق نیز می‌توانند در دو گروه "سازمان‌‌های کوچک و متوسط" و "سازمان‌های بزرگ" تقسیم بندی ‌شوند که متناسب با تعداد کارکنان آن­ها (ملاک محاسبه تعداد کارکنان، میانگین شاغلین سازمان در سه ماهه اول دوره اعطای جایزه است.)، تعداد و تنوع تجهیزات آن­ها، این تقسیم‌بندی صورت می‌پذیرد ( به راهنمای متقاضیان شرکت در جایزه مراجعه شود).

لازم به یادآوری است که متقاضیان جایزه ملی نگهداری متناسب با فعالیت خود در یکی از چهار گروه فوق الذکر مورد ارزیابی قرار گرفته و با یکدیگر مقایسه می‌شوند (اگردر بخشی فقط یک متقاضی وجود داشت (مثلا تحقیقات) در این صورت مقایسه­ای انجام نخواهد شد).

  1. مدل جایزه ملی نگهداری ایران

در طراحی مدل جایزه ملی نگهداری از کلیه مدل­های تعالی در کشورهای مختلف مانند: EFQM اروپا، مالکوم بالدریچ آمریکا، جایزه PM مؤسسه مهندسین نگهداری و تعمیرات ژاپن‌، موسسه IMRT در کشور استرالیا، جایزه PM هندوستان و ... با توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی در مقوله نگهداری بهره گرفته شده است. مبانی اصلی مدل، فرآیند اجرایی و حد نصاب­های جایزه ملی نگهداری در تاریخ مشخصی در کمیته علمی به تصویب خواهد رسید.

مدل جایزه ملی نگهداری ایران با توجه به شرایط  اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و هم­چنین ویژگی سازمان های ایرانی با بهره برداری از دانش روز مدیریت طراحی شده است که طبعا در فرایند استفاده از آن به یک مدل کاملا بومی و ملی توسعه خواهد یافت، این مدل هم­چنین به منظور خود ارزیابی توسط سازمان­ها اعم از کوچک و بزرگ، تولیدی و خدماتی، دولتی یا خصوصی طراحی شده است.

مدل­های بلوغ و تعالی، چهارچوبی برای ارزیابی میزان تعالی و بلوغ سازمان‌های نگهداری در به‌کارگیری بهترین شیوه‌ها فراهم می‌آورند. در واقع این مدل­ها را می توان ابزار سلامت سنجی نگهداری دانست که وضعیت فعلی نگهداری و حوزه­های بهبود آنها را مشخص می­کنند.

مدل تعالی نگهداری ابزاری مدیریتی جهت کمک به شناسایی و به کارگیری شیوه­های بهبود، توانمندی‌ها و زمینه‌های بالقوه پیشرفت در نگهداری است. با بهره گیری از این مدل، کیفیت اجرای نگهداری به طور مستمر افزایش می­یابد و علاوه بر آن به دلیل جامعیت این مدل، امکان مقایسه نگهداری هر سازمان با دیگر سازمان­ها و استفاده از تجربیات خارجی نیز فراهم می‌شود. این مدل به مدیران نگهداری در انجام پروژه­های بزرگ نگهداری و پیچیده یاری می رساند. منابع انسانی نگهداری سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از این مدل خود را مورد ارزیابی قرار دهند. آن­ها به خوبی متوجه می‌شوند که در کدام یک از بخش‌های نگهداری امکان بهبود وجود دارد و علاوه بر آن از طریق مقایسه خود با بهترین منابع انسانی نگهداری، به شیوه الگوبرداری مناسبی که به ایجاد سازمان یادگیرنده منجر می­شود، دست می‌یابند و در نتیجه کسب نتایج بهتر در آینده برای آن­ها امکان‌پذیر خواهد شد. بدین ترتیب از مدیریت نگهداری حرفه­ای به عنوان راهی برای رسیدن به موفقیت حمایت می کند و پروژه­های نگهداری را که صلاحیت لازم جهت الگو قرار گرفتن در حیطه مدیریت متعالی نگهداری را دارند، شناسایی می کند.

مواردی که طراحی مدل بر آن­ها تاکید دارد عبارتند از: تعادل در منافع  ذینفعان، مدیریت راهبردی نگهداری، فرایند گرائی، تضمین کیفیت، مشتری مداری، یادگیری و توانمندسازی، مدیریت زنجیره تامین، بهره‌وری در مصرف منابع، مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی که در فرایندهای، توسعه تکنولوژی و طراحی مفهومی محصول، طراحی و تکوین تفصیلی محصول، فرایندهای ساخت و تولید و تحویل محصول، خدمات  و پشتیبانی پس از فروش، عملکرد و رفتار زیست محیطی از شروع طراحی محصول تا پایان دوره عمر آن، قابل شناسائی است.

اولین جایزه ملی نگهداری در ایران در سال 1396 اعطاء خواهد شد. این طرح تحت حمایت انجمن نگهداری و تعمیرات و با همکاری و مشارکت گسترده سازمان­ها و نهادهای دولتی، غیردولتی و خصوصی اجرا خواهد شد.

معیارهای 9 گانه مدل جایزه ملی نگهداری به شرح زیر می­باشند : 

AWT IMAGE

AWT IMAGE

  1. جامعیت مدل: هر چهار مرحله اصلی چرخه مدیریت بهره برداری و نگهداری یعنی: برنامه­ریزی، اجرا، نظارت، اصلاح و بهبود فعالیت­ها (مبتنی بر چرخه PDCA دمینگ) را در برداشته باشد و همه عوامل موثر را بتواند به درستی پوشش دهد.
  2. یکپارچگی مدل: اجزای مدل (ابزارها، زیرمدل­ها و فرآیندها)، از قبیل مدیریت فرآیندی جریان کار،  نظام­های پشتیبان سخت افزاری و نرم افزاری، مدیریت عملکرد، بهینه سازی مجدد فرآیندها و ... در کنار یکدیگر روح واحد و نگرشی جامع و یکپارچه به مقوله نگهداری دارند.
  3. نقشه راه: کلیه مراحل اجرایی جایزه ملی، از ابتدا تا انتهای مسیر مشخص باشد.
  4. ارتقای شاخص­ها: ارتقای شاخص­های بهره­وری، قابلیت­های اطمینان و سطح دسترسی، افزایش دورۀ عمر تجهیزات، کاهش هزینه‌های جانی، مالی، زیست محیطی، افزایش اثربخشی و... مورد ارزیابی قرار گیرد.
  5. تعالی در نگهداری: با بکارگیری و فراهم آوری رویکردها و اجزای مبتنی بر استانداردهای مرتبط و معتبر در زمینه نگهداری، نتایج مورد نیاز را، به عنوان بخشی از راهبرد خود، تعریف و مشخص نماید.

علاوه براین ویژگی­ها، می­توان موارد بیش­تری را با توجه به نیاز سازمان بیان کرد.

تبیین ضرورت و توجیه پذیری انجام این هرم تعالی از مواردی است که می­ بایست مد نظر قرار گیرد به طوری که نشان دهد با انجام این مدل چه منافعی و با عدم انجام آن چه زیان­ هایی مترتب بر حوزه مورد بررسی حاصل خواهد شد.

  1. زمینه ­های تخصصی حضور در جایزه:

متقاضیان شرکت در جایزه می­ توانند در زمینه­ های تخصصی ذیل در جایزه شرکت نمایند:

  1. روش­ها/راهبرد­های نت (براساس استانداردهای مربوطه) مطابق با مدل و هرم تعالی فوق در موضوعات زیر:
  2. پایش وضعیت (CM)
  3. نگهداری مبتنی بر وضعیت (CBM)
  4. نگهداری پیشگیرانه مبتنی بر استاندارد SS-EN 13306, 2001
  5. نگهداری بهره ­ور جامع (TPM)
  6. نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)
  7. بازرسی فنی مبتنی بر ریسک (RBI)
  8. مدیریت دارایی­ های فیزیکی بر اساس استاندارد ISO55000
  9. سیستم مدیریت اطلاعات نت

AWT IMAGE

  • نماینده وزارت جهادکشاورزی                                                                  1 نفر
  • نماینده وزارت مخابرات                                                                          1نفر
  • نماینده سازمان مدیریت و برنامه­ ریزی                                                      1 نفر
  • نماینده سازمان ملی بهره ­وری                                                              1 نفر
  • سازمان حفاظت محیط زیست                                                               1 نفر
  • نماینده بنگاه­ های تولیدی و خدماتی                                                      2 نفر
  • نماینده نیروهای نظامی و انتظامی و سایر بخش ­های عمومی                     2 نفر
  • اساتید صاحب نظر دانشگاه در زمینه نگهداری                                           3 نفر
  • اعضای اصلی هیئت مدیره انجمن نگهداری                                               7 نفر

رئیس شورای راهبری و سیاست­گذاری رئیس هیئت مدیره انجمن نت خواهد بود.

  1. دعوت به جلسه و ارسال صورت جلسات، توسط دبیرخانه جایزه ملی نگهداری صورت می پذیرد. جلسات شورا با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت آراء حاضرین در جلسه قابل اجراء است و در مواردی که تعداد حاضرین کمتر از حداقل لازم باشد، در صورت تصویب هیئت مدیره جلسه رسمیت می­ یابد.
  2. افرادی که بنا به جایگاه یا مسئولیت مرتبط با نگهداری به عضویت شورای راهبری و سیاست­گذاری در می­ آیند، در صورت تغییر جایگاه شغلی یا مسئولیت، با افراد جدید جایگزین خواهند شد.

ب- وظایف:

  1. تدوین و پیشنهاد سطوح و انواع جوایز و تقدیر نامه­ ها به شورای راهبری و سیاست­گذاری جایزه.
  2. بررسی عملکرد دوره­ های گذشته.
  3. تصویب چشم انداز و خط­مشی­ های اجرایی هر دوره.
  4. تصویب برنامه زمانی عملیات اجرایی هر دوره.
  5. تصویب معیارها و رویه تعیین صلاحیت ارزیابان و ارزیابان ارشد و انتخاب آن­ها.
  6. رفع مشکلات احتمالی و انجام مساعدت‌های تشکیلاتی.
  7. بررسی و تصویب اصلاحات نظامنامه و سایر موارد.

  1. کمیته علمی

کمیته علمی مرکب از 17 نفر از اساتید مجرب، متخصصین، مدیران با تجربه و صاحب نظران در حوزه مدیریت نگهداری و مرتبط با موضوع جایزه حضور خواهند یافت. هیئت مدیره انجمن می­ بایستی، افراد حائز شرایط برای عضویت در کمیته علمی را برای یک دوره سه ساله انتخاب ­نماید.

رئیس کمیته علمی جایزه توسط اعضای کمیته انتخاب خواهد شد.

وظایف  :

  1. تدوین و پیشنهاد سطوح و انواع جوایز و تقدیر نامه­ ها به شورای راهبری و سیاست­گذاری جایزه.
  2. تصویب معیارهای اصلی، معیارهای فرعی و امتیازات آن­ها.
  3. تدوین و پیشنهاد مدل جایزه، فرآیندها و رویه­ های ارزیابی، نحوه انتخاب اعضاء کمیته هماهنگی و انتخاب ارزیابان، نحوه تخصیص ارزیابان و ارزیاب ارشد به شورای راهبری و سیاست­گذاری.
  4. انتخاب اعضاء کمیته هماهنگی و ارزیابان.
  5. تهیه و تدوین محتوا و برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت ارزیاب جایزه.
  6. تأیید داوری فعالیت­ های مدیریت نگهداری.
  7. استماع و بررسی گزارش های ارزیابی.
  8. طراحی محتوای کارگاه‌های آموزشی جهت معرفی مدل جایزه و نظرات بر اجرا.
  9. تعیین اعضاء کمیته داوری.
  10. اجرای مصوبات شورای راهبری و سیاست­گذاری.
  11. ارایه گزارش دوره­ای به شورای راهبری و سیاست­گذاری.

نکته1: دعوت به جلسه و ارسال صورت جلسات، توسط دبیرخانه جایزه ملی نگهداری صورت می پذیرد. جلسات کمیته علمی با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت آراء حاضرین در جلسه قابل اجراء است.

  1. کمیته داوری

کمیته داوری مرکب است از 7 نفر از بین افراد خوش نام، مدیران و متخصصان دارای تحصیلات دانشگاهی، غیر ذینفع و با سابقه مدیریت و تجارب کارآمد نگهداری که براساس معیارها و رویه‌های تعیین شده توسط کمیته علمی و تصویب هیأت مدیره، برای یک دوره سه ساله انتخاب می­ شوند.

رئیس کمیته داوری جایزه توسط اعضای کمیته انتخاب خواهد شد.

وظایف کمیته داوری :

  1. بررسی و تصویب احراز سطوح مختلف تقدیرنامه­ها و تندیس‌ها برای متقاضیان بر اساس گزارش­های تیم­های ارزیابی.
  2. تهیه گزارش‌ها فعالیت­ها جهت شورای راهبری و سیاست­ گذاری.
  3. بررسی شکایات و اعتراضات متقاضیان و رسیدگی به آنها و اعلام نتایج.

نکته1: دعوت به جلسه و ارسال صورت جلسات، توسط دبیرخانه جایزه ملی نگهداری صورت می پذیرد. جلسات کمیته داوری با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت آراء حاضرین در جلسه قابل اجراء است.

نکته2 : مذاکرات و رای نهائی کمیته داوران محرمانه تلقی شده و اسامی برندگان تندیس‌ها قبل از همایش         اعلام نخواهد شد.

  1. کمیته هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی

کمیته هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی که از بین اعضای کمیته علمی برای یک دوره سه ساله انتخاب می­شوند، با در نظر گرفتن ماهیت و حجم سازمان­ها، نوع صنعت و واحد نگهداری آن­ها و سایر معیارهای تعریف شده، ارزیاب­ها و سر ارزیاب را تعیین و به تصویب کمیته علمی می­رساند.

رئیس کمیته هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی جایزه توسط اعضای کمیته انتخاب خواهد شد.

وظایف:

  1. تعیین ارزیابان و ارزیابان ارشد و ترکیب تیم­های ارزیابی.
  2. تخصیص اظهارنامه­ها به تیم­های ارزیابی بر اساس خصوصیات اعضای تیم و ماهیت فعالیت متقاضی.
  3. ارائه راهنمائی های لازم به ارزیابان در طی فرآیند ارزیابی.
  4. نظارت مستمر بر روند ارزیابی تیم­های ارزیابی.

نکته1: دعوت به جلسه و ارسال صورت جلسات، توسط دبیرخانه جایزه ملی نگهداری صورت می پذیرد. جلسات کمیته هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت آراء حاضرین در جلسه قابل اجراء است.

  1. دبیر جایزه

دبیر جایزه ملی نگهداری توسط هیئت مدیره انجمن نگهداری و تعمیرات ایران برای یک دوره سه ساله انتخاب و منصوب می­شود، که وظایف زیر را بر عهده دارد.

  1. انجام هماهنگی­های لازم جهت برگزاری جلسات شورای راهبری و سیاست گذاری، کمیته علمی، کمیته داوری و کمیته هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی.
  2. شرکت در جلسات شورای راهبری و سیاست­گذاری، کمیته علمی، کمیته داوری و کمیته هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی.
  3. نظارت بر اجرای فرآیندهای عملیاتی مربوط به جایزه در راستای تصمیم‌گیری‌ها و پشتیبانی از عملیات اجرایی کمیته­های علمی، داوری و هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی.
  4. نظارت بر انجام فعالیت­های مسئول دبیرخانه تحت یک ساختار منسجم و هماهنگ.
  5. تجزیه و تحلیل عملکرد هر دوره، شناسایی نقاط قوت و زمینه­های قابل بهبود و برنامه­ریزی در جهت اجرای برنامه‌های بهبود.
  6. دبیرخانه

دبیرخانه جایزه ملی نگهداری وظایف زیر را برعهده دارد، مسئول اجرایی دبیرخانه جایزه توسط هیئت مدیره انجمن بر اساس شرایطی که در آیین نامه ذیربط خواهد آمد تعیین می­شود:

وظایف:

  1. دبیرخانه جایزه بایستی برنامه زمان­بندی مدونی به کمیته علمی تقدیم و کمیته علمی براساس برنامه مذکور دوره آموزشی معرفی مدل جایزه را هم برای عموم و هم­چنین برای داوطلبین ارزیابی جایزه برگزار می­نماید.
  2. اداره دبیرخانه جایزه ملی مدیریت نگهداری.
  3. تهیه و اعلام برنامه زمانی عملیات اجرایی دوره­های مختلف جایزه ملی مدیریت نگهداری به کمیته علمی.
  4. نگهداری و به روزرسانی مستندات اجرایی و گزارشات محتوایی و سوابق جایزه ملی.
  5. ایجاد سایت جایزه ملی و به روزرسانی دوره­ای آن با امکان پاسخ دهی به مراجعه کنندگان.
  6.  اعلام نیازها و فراخوان­های عمومی در مقاطع مختلف جهت ثبت نام متقاضیان جایزه با تصویب کمیته علمی.
  7. ارائه مشاوره و برگزاری سمینارها و دوره‌های آموزشی برای سازمان‌های متقاضی جایزه با همکاری کمیته علمی.
  8. برنامه‌ریزی، هماهنگی و تدارک اعزام ارزیابان جهت ارزیابی به سازمان­های شرکت کننده.
  9. همکاری در تهیه و تدوین گزارشات و نتایج حاصل از ارزیابی­ها و ارائه آن به ذی­نفعان.
  10. تدوین، طراحی و برنامه­ریزی­های مرتبط با تهیه تندیس­ها، تقدیرنامه­ها و گواهی نامه­ها.
  11. تهیه گزارش عملکرد هر دوره.
  12. همکاری با کنفرانس نگهداری برای برگزاری همایش پایانی جهت اعطای جایزه.
  13. انجام مکاتبات و انتشار مستندات،گزارش­ها و نشریات جایزه ملی مدیریت نگهداری.
  14. ایجاد هماهنگی بین دبیرخانه و سازمان­های متقاضی جایزه برای اجرای دوره­های آموزشی.
  15. ارزیابان:
  16. شرایط ارزیابان جایزه

به منظور اجرای فرآیند ارزیابی متقاضیان جایزه ملی نگهداری، جایزه نیازمند استفاده از ارزیابانی است که دانش و تجربه کافی در مورد مدل‌های ارزیابی و رویکردهای مختلف را داشته باشند.

بر این اساس انجمن نگهداری و تعمیرات برای فرایند انتخاب ارزیابان رویه‌ای خاصی را به اجرا می‌گذارد.
متقاضیان همکاری به عنوان ارزیاب جایزه ملی تعالی نگهداری می‌بایست دارای شرایط ذیل باشند: 

  1. تحصیلات دانشگاهی در رشته­های مهندسی مرتبط (حداقل در سطح کارشناسی) رشته­های مهندسی صنایع، مدیریت، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و...، رشته­های مهندسی در اولویت هستند.
  2. حسن شهرت و داشتن حداقل 35 سال سن.
  3.  مهارت‌های ارتباطی.
  4. دانش و مهارت‌های مدیریتی، تحلیل‌گری و ارزیابی نگهداری.
  5. سابقه شغلی 5 سال مفید در حوزه‌های مدیریتی و یا سایر حوزه­های نگهداری.
  6. توانایی دستیابی به ضرب‌الاجل‌های زمانی بسیار جدی.
  7. اختصاص وقت کافی بر اساس رویه‌های دبیرخانه جایزه ملی نگهداری.
  8. موفقیت در دوره­های آموزشی مربوطه.
  9. ثبت نام علاقمندان به همکاری به عنوان ارزیاب

به منظور اجرای فرآیند ارزیابی در برنامه تدوین شده در هر سال، مدیریت جایزه در ابتدای هر سال با اعلام فراخوان ارزیابان به صورت گسترده و از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار و مجلات تخصصی، نمابر، پست الکترونیک و نیز سایت انجمن نگهداری و تعمیرات ایران )WWW.IRMA.IR (  از متقاضیان همکاری به عنوان ارزیاب درخواست می‌کند تا رزومه علمی و کاری خود را در قالب تعیین شده، ارسال نمایند.

علاقمندان همکاری به عنوان ارزیاب، با طی مراحل زیر می‌توانند در فرآیند ارزیابی جایزه ملی نگهداری حضور پیدا کنند:

  • تکمیل فرم ثبت‌نام و رزومه کاری علاقمندان به همکاری به عنوان ارزیاب از طریق سایت   WWW.IRMA.IR  و ارسال آن به دبیرخانه جایزه.
  • طی کردن دوره‌های علمی و عملی تخصصی در زمینه نگهداری و تایید صلاحیت فنی ارزیابان از سوی انجمن نگهداری و تعمیرات ایران
  • تایید صلاحیت ارزیابان

پس از بررسی‌های اولیه بر اساس رزومه و دوره‌های طی شده توسط متقاضیان، افرادی که دوره­ های عمومی نگهداری را گذرانده و گواهی‌نامه­ های آن­را به دبیرخانه جایزه ارسال نموده باشند، جهت شرکت در کارگاه آموزشی تربیت ارزیاب ویژه جایزه ملی معرفی می‌شوند.

انتخاب متقاضیان شرکت ­کننده، بر اساس معیارهای مشخصی است که توسط کمیته علمی تعیین و به تصویب شورای سیاست­گذاری می­ رسد.

  1. وظایف ارزیابان ارشد

از میان ارزیابان جایزه ملی نگهداری و بر اساس رویه‌ها، ارزیابان ارشد انتخاب می­شوند که مسئولیت هدایت و هماهنگی هر یک از تیم‌های ارزیابی را برعهده دارند.

اهم وظایف ارزیابان ارشد به شرح زیر است:

  1. ایجاد هماهنگی‌های لازم در ارزیابی اظهارنامه متقاضیان و هدایت تیم ارزیابی.
  2. زمان‌بندی اجرای فعالیت‌های تیم ارزیابی با توجه به زمان‌های اعلام شده از سوی دبیرخانه جایزه.
  3. برگزاری جلسات اجماع ارزیابان.
  4. برنامه‌ریزی بازدید از محل.
  5. تدوین گزارشات اولیه و نهایی ارزیابی.
  6. ارائه راهنمایی‌های لازم به ارزیابان.
  7. انتقال مشکلات احتمالی اجرای ارزیابی به دبیرخانه جایزه.
  8. شرکت در جلسات هماهنگ شده از سوی دبیرخانه جایزه و ارائه اطلاعات و داده‌های مورد نیاز.
  9. رعایت آیین‌نامه‌ها و برنامه زمانی اعلام شده از سوی دبیرخانه جایزه.
  10. وظایف ارزیابان

اهم وظایف ارزیابان به شرح زیر است:

  1. ارزیابی اظهارنامه‌های متقاضیان و استخراج نقاط قوت، زمینه‌های قابل بهبود، امتیاز و مواردی که در بازدید از محل باید مورد بررسی قرار گیرد.
  2. بازدید از محل و بررسی و تطبیق وضعیت موجود با اظهارنامه متقاضیان.
  3. شرکت در جلسه اجماع در خصوص وضعیت ارزیابی اظهارنامه‌ها و بازدید از محل.
  4. حفظ اسرار و اطلاعات شرکت‌های متقاضی.
  5. رعایت آیین‌نامه‌های ارزیابی که از سوی دبیرخانه جایزه اعلام می‌شود.

نکته1:  ارزیابان برای تعهد به انجام مسئولانه وظایف فوق سوگند یاد خواهند کرد، متن سوگند نامه در آیین نامه انتخاب ارزیابان خواهد آمد.

  1. نحوه تخصیص ارزیابان

تخصیص ارزیابان برای فرآیند ارزیابی متقاضیان جایزه ملی نگهداری بر اساس نظر کمیته هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی (کمیته هماهنگی ارزیابی) و بر اساس رویه‌ها و فرآیندهای جایزه ملی نگهداری صورت خواهد گرفت و قابل تغییر نیست.

  1. متقاضیان طی دو نوبت ارزیابی متوالی، توسط افراد متفاوت از نوبت اول ارزیابی خواهند شد. به عبارتی در ارزیابی­ های متوالی سازمان­ها، تیم ها و ارزیابان تغییر خواهند یافت.
  2. بازه زمانی ارزیابی سازمان­ها توسط ارزیابان و ارزیابان ارشد قبلی به مدت 5 سال می­باشد.
  3. چگونگی ارزیابی متقاضیان

سازمان متقاضی توسط تیم ارزیابان، ارزیابی می‌شود. گزارش ارسالی سازمان‌ها (اظهارنامه نگهداری که با توجه به نوع سازمان­ها در راهنمای متقاضیان شرکت در جایزه تشریح شده است) بر اساس نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود ارزیابی شده و سپس تیم ارزیابان،‌ بازدید از محل را انجام داده و ابهامات موجود در اظهارنامه را رفع و پاسخ سؤالات خود را از سازمان دریافت می‌کنند.

متعاقب آن، با تشکیل جلسه اجماع و قطعیت نظر تیم ارزیابی، امتیاز تیم ارزیابی تعیین و مراتب به دبیرخانه جایزه اعلام می‌شود. کمیته علمی یا داوری تصمیم نهایی را در خصوص سطح بلوغ سازمان متقاضی اتخاذ خواهد کرد.

تصمیم نهایی در مورد امتیاز و نتیجه حاصل از ارزیابی پس از طی مراحل مربوطه، توسط دبیرخانه جایزه به اطلاع سازمان متقاضی خواهد رسید.

در پایان فرآیند ارزیابی، گزارش بازخورد بر اساس ارزیابی‌های تیم ارزیابی برای متقاضیان ارسال می‌شود.

  1. سطوح مختلف جایزه ملی نت:

سطوح مهارتی جایزه نگهداری، سازمان‌ها را در تلاش و  دست­یابی به تعالی نت متمایز می‌کند و میزان موفقیت آنها را درروند و سطح دست­یابی به جایزه نگهداری، نشان می‌دهد. جایزه ملی نگهداری، دارای سطوح گواهی تلاش و تعهد به نگهداری، تقدیرنامه و تندیس‌های بلورین، سیمین و زرین است.

فرآیند جایزه در هر کدام از این سطوح و در هر کدام از بخش‌های جایزه ملی نگهداری به تفکیک به اجرا گذاشته شده و برندگان هر یک از سطوح در هر گروه، به طور جداگانه انتخاب و معرفی می‌شوند. شرایط متقاضیان و حد نصاب‌های مربوطه به هر یک از سطوح در پی می‌آید.

سازمان‌هایی که به هر یک از سطوح تعالی نگهداری دست پیدا کنند، می‌توانند از نشان های نگهداری مربوط به همان سطح در تبلیغات خود استفاده کنند. دستیابی به هر یک از سطوح فوق به میزان امتیاز کسب شده در ارزیابی بستگی دارد.

  1. تعهد به تعالی نگهداری
  2. تقدیر نامه
  3. تندیس:
  4. تندیس بلورین
  5. تندیس سیمین
  6. تندیس زرین
  7. مقررات عمومی جایزه ملی نت:
  8. عدم افشا و محرمانه تلقی شدن مدارک

فرم‌های اطلاعاتی متقاضیان، کلیه مستندات و هرگونه اطلاعات دیگری از جمله امتیازات آن­ها در ضمن فرآیند ارزیابی توسط دبیرخانه جایزه محرمانه تلقی می‌شود. دسترسی به این اطلاعات برای کسانی که مستقیماً در ارزیابی و فرآیندهای اجرایی نقش دارند و محققانی که توسط دبیرخانه جایزه مشغول به کار هستند، آزاد است. بدین روی تمامی کسانی که امکان دستیابی و رؤیت اظهارنامه را دارند، ”موافقتنامه رازداری“ را امضاء نموده و متعهد می‌شوند که هیچ‌گونه اطلاعاتی را بدون اجازه رسمی از مالک اطلاعات به هیچ نحو منتشر نکنند.

دبیرخانه جایزه ملی نگهداری تمامی اقدامات لازم را برای اطمینان از عدم افشای اطلاعات متقاضیان در فرآیندهای تحت اقدام، نظارت و کنترل خود بکار خواهد گرفت.

  1. حق عدم پذیرش متقاضیان از سوی دبیرخانه

متقاضیانی که شرایطشان با الزامات ذکر شده در دامنه شمول مطابقت نداشته باشد، توسط دبیرخانه جایزه ملی نگهداری حذف می‌شوند. در صورتی که متقاضیان به تصمیم اعتراض داشته باشند، می‌توانند اعتراض خود را کتبا به دبیرخانه جایزه ملی نگهداری ارسال داشته و در این خصوص رأی کمیته علمی ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

  1. عدم پذیرش اعتراضات

فرآیند ارزیابی در جایزه ملی نگهداری بر اساس دستورالعمل‌ها، مقررات و الزاماتی که در "راهنمای متقاضیان جایزه ملی نگهداری" درج شده است، صورت می‌گیرد و پس از ارسال اظهارنامه، نتیجه تیم ارزیابی پس از طی تمامی مراحل (ارزیابی انفرادی، تیمی، بازدید از محل و اجماع) توسط دبیرخانه جایزه ملی نگهداری اعلام شده و متقاضیان جایزه با آگاهی از این فرآیند در جایزه حضور یافته، نتیجه نهایی برای آنها قابل قبول خواهد بود و هیچ­گونه اعتراضی پذیرفته نخواهد شد.

متقاضیان صرفاً در صورتی که در گزارش بازخور ارائه شده ابهاماتی وجود داشته باشد، می‌توانند از دبیرخانه جایزه درخواست کنند تا پس از هماهنگی‌های لازم، ارزیاب ارشد برای رفع ابهامات احتمالی، جلسه رفع ابهام برگزار نماید.

  1. مرجع رسمی پاسخگویی به سؤالات و درخواست­ها

دبیرخانه جایزه ملی نگهداری مرجع رسمی پاسخگویی به کلیه سؤالات و تقاضاهای واصله است.

  1. هزینه‌های فرآیند ارزیابی

هزینه‌های مربوط به فرایند ارزیابی در سطوح مختلف تعالی در هر دوره اجرا، بر اساس تعرفه‌هایی است که از جانب دبیرخانه جایزه اعلام می‌شود. هزینه‌های ایاب و ذهاب و اقامت ارزیابان و سایر هزینه‌های مستقیم مربوط به بازدید از محل به عهده سازمان متقاضی خواهد بود.

  1. آموزش و برنامه­ های توانمندساز جایزه:
  2. آموزش ­های ارزیابان و متقاضیان ارزیابی
  3. تورهای نت
  4. همایش­ های فصلی نت (مرتبط با تجارب خوب سازمان ­ها)
  5. همایش­ های جایزه ملی نت

نکته1: دبیرخانه جایزه، موارد فوق را به منظور افزایش سطح علمی و مهارتی ارزیابان و آشنایی متقاضیان شرکت در جایزه ملی با فرآیندهای جایزه، هم­چنین با تجارب ارزنده سایر سازمان­ های مرتبط برگزار می­ نماید.

  1. منابع و ماخذ مورد استفاده:
  2. مستندات جوایز: EFQM اروپا، مالکوم بالدریچ آمریکا، جایزه PM مؤسسه مهندسین نگهداری و تعمیرات ژاپن‌، موسسه IMRT در کشور استرالیا، جایزه PM هندوستان
  3. استانداردهای مرتیط از قبیل ایزو 55000
  4. جایزه ملی تعالی سازمانی ایران                                                iranaward.imi.ir
  5. جایزه ملی کیفیت                                                                www. inqa.org
  6. جایزه ملی مدیریت پروژه                                                      award.ipma.ir
  7. جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری                                        www.iramitaward.ir
  8. چارچوب­ های نگهداری بر اساس مدل­های وایرمن، کمپل و پروفسور کرسپو مارکز.
    1. International Standards, Best Practices and Maintenance Management Models as Reference
    2. TPM Award Documents
    3. TPM Award Application Outlines
    4. Distinguished Award For Excellence In Maintenance
    5. Maintenance Excellence Award CRITERIA QUESTIONNAIRE

شیوه نامه­ ها و رویه­ های اجرایی این طرح، متعاقباً تهبه و توسط هیئت مدیره انجمن ابلاغ خواهد شد.



دفعات مشاهده: 6848 بار   |   دفعات چاپ: 931 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   1 نظر



CAPTCHA

نظرات کاربران

نظر ارسال شده توسط iraj3359 در تاریخ 1395/9/1
ضمن تشکر از زحمات جناب مهندس رستمیان در عرصه ی نگاهداشت و تلاشهای ملی ایشان در جهت ایجاد ساختار انگیزشی در بخش صنعت ، امید که این جایزه و مالکیت معنوی آن برای شرکتها،گامی در جهت پیشبرد تغییر نگرش و رویکرد در سطح ملی نسبت به مقوله ی نسبتا" فراموش شده ی نگاهداشت باشد. ایرج متقیان


اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

اعضای حقوقی انجمن

  • توسعه صنعتی افق پیشرو جنوب
  • موج نیرو
  • راهبری مدیریت آرمانی
  • ریل پرداز سیستم
  • ایراتک کیش
  • همکار صنعت بهساز
  • گهر روش سیرجان
  • ترسیم داده افزار
  • راه اندازی و بهره برداری صنایع نفت
  • البرز توربین
  • نیروآوران خردمند کویر
  • مشاوران تدبیرپرداز آویژه
  • الکترومسکن تهویه پایتخت
  • پیشگامان سرویس آرمان
  • نصب، تعمیر و نگهداری نیروگاه های برق آبی خوزستان
  • ارتباطات فن کام کیش
  • پایش وضعیت یکتا شرق
  • ساینا سیستم اسپادان
  • برج نور شهرکرد
  • مدیریت منابع فیزیکی اطمینان پردیس مهر
  • پترو فراساحل نیام کیش
  • توسعه صنعت آریاپازیریک
  • ارتعاشات نوآوران پایش
  • تابان انرژی پاسارگاد
  • ابنیه نو اندیش
  • پتروتک دیاکوراد
  • مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی
  • فنی مهندسی تهویه و تبرید فنون روز
  • توسعه خدمات دریایی و بندری سینا
  • توسعه صنعت ایران افق
  • پیشگامان سازه تجارت پارس
  • مدیران ارزش دارایی های فیزیکی پاوان
  • دریاگستران اوج دانش
  • طلوع دانش کوثر
  • آرتمن پارس آبتین
  • صنعت آموز نوین پارسی
  • کیوان ارتباط جنوب
  • مهندسین عمران مارون
  • سپاس صنعت فرتاک
  • ویستا پایش راد
  • پیشگامان فن اندیش تهران
  • سامان انرژی اصفهان
  • پارس توربو تیوان کمپرسور خاورمیانه
  • پرتو آزمون آذر
  • مهندسی صارع شمال
  • آبادراهدار پارس
  • آسانبر کاران عرشیان
  • گروه مهندسین مشاور ایتسن
  • ایران گروپ اوف سورویورز (IGS)
  • مهندسی بهین نگهدار امین
  • گسترش آهن راه
  • اطلس راهبر دریا
  • پیشگامان فن اندیش
  • مدیریت منابع فیزیکی اطمینان پردیس مهر

آمار ساایت

  • كل کاربران ثبت شده: 2371 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 20 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 7453162 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 405 بازدید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن نگهداری و تعمیرات ایران می باشد.

© 2022 All Rights Reserved | Iran Maintenance Association