دانلود نظامنامه جایزه ملی تعالی نگهداری
جهت دانلود فایل pdf برروی دکمه بالا کلیک کنید
- مقدمه:
درعصرحاضر و در حالی که کارخانجات، تولید کنندگان و ارایه کنندگان خدمات به دنبال ایجاد انقلاب و دگرگونی در درون خویش هستند تا بتوانند خود را با تحولات جهانی وفق دهند، بحث نگهداری میتواند به طور جدی و مؤثر مسیر و استراتژی تولید را در کارخانجات معین و مشخص نماید. امروزه کارخانجات به شدت درگیر مباحثی چون کاهش هزینهها، توان رقابت بالا، بهبود مستمر، افزایش کیفیت و کمیت محصول، کمبود منابع طبیعی، بحران انرژی و ... هستند که در این راستا اندیشیدن به بحث نگهداری به عنوان یک امر استراتژیک جهت رسیدن به اهداف فوق بسیار حیاتی و اجتنابناپذیر جلوه می کند.
نگهداری صحیح علمی و برنامهریزی شده با روشهای نوین مستقیما برروی بهرهوری،کیفیت، هزینههای مستقیم تولید، قابلیت اطمینان، به کارگیری و سودآوری اثر می گذارد.
نظر به اینکه بهرهوری هدفی است که از طریق بهسازی مستمر تجهیزات مادی و نیروی انسانی قابل حصول است، لذا نگهداری خوب، اولین محرک در حفظ روند تولید در بالاترین سطح است، رقابت در عرصه فعالیتهای تجاری درون مرزی و برون مرزی، این محرک را تشدید میکند.
در حال حاضر تقریباً تمام کشورهای توسعه یافته و برخی از کشورهای در حال توسعه، سرمایه گذاریهای مناسبی را جهت بهبود و ارتقاء کارایی و اثر بخشی دستگاهها و تجهیزات مورد استفاده درصنایع انجام داده و رشد روزافزون صنایع خود را مرهون توجه و نگرش صحیح و علمی به مسئله نگهداری برنامهریزی شده میدانند.
با توجه به اینکه، صنایع ایران برای تداوم بخشیدن به رشد، توسعه و بالندگی خود، نیازمند حضور در بازارهای جهانی هستند و مؤلفههای اصلی برای حضور و امکان رقابت در بازارهای جهانی، افزایش کیفیت، ارتقای بهرهوری و کاهش قیمتها میباشد، در این راستا، ارتقاء نگهداری صحیح علمی و برنامهریزی شده و کاربرد فناوریهای مربوطه در صنایع ایران میتواند به عنوان گامهای اساسی و ضروری برای دستیابی به این اهداف مورد دقت قرار گیرد.
به دلیل فناوری پیچیده تجهیزات و نظامهای کنونی که گستره وسیعی از علوم و دستاوردهای فناوری در آنها کاربرد دارند و هزینه زیاد خرید تجهیزات جدید، بخش نگهداری به عنوان یک بخش تفکیک ناپذیر از سازمانهای تولیدی و خدماتی تلقی میشود.
- ما به عنوان یک کشور درحال توسعه به طور جدی نیازمند استفاده بهینه از منابع فناورانه محدود به منظور ایجاد ارزش برای مواد خام در قالب تولید است. نگهداری نه به عنوان یک مرکز هزینه بلکه به عنوان بخشی از سازمان که می تواند ارزش برای سازمان خلق کند، سهم زیادی در افزایش توان رقابتی سازمانها و بنگاههای کشور داشته باشد. این خلق ارزش میتواند از طریق استفاده بهینه از تجهیزات، افزایش طول عمر و افزایش قابلیت اطمینان آنها صورت پذیرد.
نگهداری هنر حفظ و بازگرداندن تجهیزات به شرایط عادی با کمترین هزینه است، طوری که طول عمر تجهیز نیز افزایش یابد و این میتواند به عنوان یکی از مهم ترین اهرمهای بازگشت سرمایه به صنایع کشور باشد، منوط به آن که از توصیهها، روشها، مولفه ها، استراتژی ها و سازوکارهای آن به نحو موثر استفاده شود. اما از آنجا که استفاده از این روش ها و ... در کشور فراگیر نشده و شاید حتی در صنایع و سازمان هایی که از آن استفاده می کنند نیز تا استفاده اثربخش آن، راه طولانی در پیش است، نیازمند تلاش همه جانبه برای ترویج، فرهنگ سازی و نهادینه سازی آن در کشور هستیم که آن نیز نیازمند بهره گیری از ابزارهای مناسب از جمله؛ ابزارهای تشویقی و انگیزشی خواهد بود. دراین راستا انجمن نگهداری و تعمیرات ایران که براساس رسالت علمی و اجرایی خود این وظیفه را به عهده دارد، نسبت به تعریف و اجرای طرح جایزه ملی نگهداری مطابق مفادی که در این سند آورده شده است، اقدام مینماید.
- تعریف جایزه ملی نگهداری:
جایزه ملی نگهداری ایران، فرایندی است که طی آن همه ساله به برترین سازمان های ایرانی حائز شرایط در بخش های مختلف کشور (مطابق طبقه بندی جایزه) که در زمینه ایجاد، ارتقاء و نهادینه سازی فرهنگ نگهداری خود فعالیت های چشمگیری را انجام داده اند، گواهینامه، تقدیر نامه یا تندیس جایزه نگهداری از طریق همایش اعطاء می گردد.
- لزوم جایزه ملی نگهداری:
لزوم وجود الگویی مشترک در کشور برای ارزیابی تعالی نگهداری احساس میشود که بر آن اساس امکان آگاهی سازمان ها از جایگاه بلوغ مدیریتی و همچنین ارزشهای نهفته در کار آمدی نگهداری فراهم یابد. این الگوی مشترک چارچوب جامعی از ارزش های محوری، معیارها و شاخصها در تمامی ابعاد نگهداری است، که به سازمانها (دولتی و خصوصی) کمک میکند تا با ارزیابی مستمر فعالیتها، رویهها، فرایندها و نتایج حاصل از مدیریت نگهداری، نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود خود را شناسایی کرده و در جهت ارتقاء آنها، برنامهریزی نمایند.
بدین ترتیب سازمانهایی که در حرکت به سوی تعالی نگهداری موفق تر از سایر سازمانها عمل کردهاند شناسایی شده و علاوه بر تشویق و قدردانی از آنها، میتوانند الگویی داخلی برای سازمانهای مشابه باشند.
- اهداف جایزه ملی نگهداری:
انجمن نگهداری و تعمیرات ایران به عنوان رسمی ترین مرکز غیر انتفاعی در زمینه نگهداری در کشور، جایزه ملی نگهداری را به منظور نهادینه سازی مدل تعالی نگهداری با اهداف زیر در دستور کار خود قرار داده است:
- ایجاد فضای لازم تشویق بنگاهها و سازمانها برای انجام عملیات خود ارزیابی و شناخت نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود، بهبود مستمر و بهینه سازی نظامهای نگهداری.
- ایجاد فضای لازم برای تبادل تجربیات و دانش سازمانهای موفق.
- بسترسازی و ایجاد فضای رقابتی توام با خلاقیت و نوآوری.
- ایجاد زبان مشترک و چارچوب مفهومی در شیوه مدیریت نگهداری سازمانهای ایرانی و ارائه مدل بومی.
- فرهنگسازی و ایجاد درک و آگاهی لازم از اهمیت و ارزشهای نهفته در کارآمدی نگهداری در بنگاهها و سازمانها.
- توسعه فرهنگ تعالی و آموزش و ترویج مفاهیم سرآمدی نگهداری مدیران و فعالان این حوزه در سازمان های ایرانی.
- ارتقاء جایگاه حوزه نگهداری در برنامهریزیها و تصمیم سازیهای کلان اقتصادی و سازمانی، با توجه به نقش تاثیرگذار آن در تحقق اهداف و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی.
- نقش جایزه ملی نگهداری:
- افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت نگهداری و ضرورت توجه بیش از پیش در سطح جامعه، حرکت به سوی نظام مدیریت نگهداری جامع با در اختیار داشتن یک متدولوژی اجرایی عملی.
- امکان ارزیابی سازمانها بر اساس معیارهای علمی و ارزیابی عملکرد.
- ایجاد و معرفی الگوی یکپارچه ارزیابی نگهداری.
- امکان خودارزیابی نظاممند توسط سازمانها، شناخت نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود خویش و مقایسه با سایر سازمانها.
- امکان شناسایی دستاوردهای سازمانهای موفق در زمینه بهبود و کیفیت نگهداری و معرفی آنها به سایرین به منظور الگو برداری.
- ایجاد انگیزه رقابت در سازمانها برای بهبود دائمی نگهداری، فرآیندها، محصولات و خدمات تولیدی.
- شناسایی و معرفی سازمانهای برتر و سرآمد کشور در زمینه نگهداری و ارج نهادن به تلاش آنها.
- پیشرفت سطح بهرهوری ملی و دستیابی به موفقیتهای پایدار اقتصادی.
- دامنه شمول جایزه ملی نگهداری:
همه سازمانها، بنگاهها و مجتمعهای صنعتی ایرانی که در زمینههای مختلف صنعتی فعالیت میکنند، میتوانند متقاضی جایزه ملی نگهداری باشند.
این جایزه به تفکیک در چهار بخش ذیل اعطا میشود:
- بخش ساخت و تولید: مانند: صنعت فولاد، صنایع خودروسازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع نیروگاهی، صنایع دفاعی و نظامی، صنعت سیمان، صنایع مخابرات و ارتباطات، صنایع حمل و نقل ریلی و راهآهن (ساخت و تولید)، صنایع داروسازی، لوازم خانگی، صنایع قطعه سازی، صنایع غذایی و بهداشتی و ...
- بخش خدمات: مانند: صنایع حمل و نقل ریلی و راهآهن (بهرهبرداری)، صنایع هوایی، خدمات ICT، پخش فرآوردههای نفتی، صنعت آب و فاضلاب، شرکتهای انتقال و توزیع برق، شرکتهای انتقال و توزیع گاز، خدمات پیمانکاری، بیمارستانها و مراکز درمانی و ...
- بخش عمومی: مانند: نیروهای نظامی و انتظامی، ابنیههای عمومی، سازمانهای میراث فرهنگی، شهرداریها، مراکز آزمایش خودرو و ...
- بخشهای تحقیقاتی: مانند: مراکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو، پژوهشگاه صنعت نفت و ...
هر یک از بخشهای فوق نیز میتوانند در دو گروه "سازمانهای کوچک و متوسط" و "سازمانهای بزرگ" تقسیم بندی شوند که متناسب با تعداد کارکنان آنها (ملاک محاسبه تعداد کارکنان، میانگین شاغلین سازمان در سه ماهه اول دوره اعطای جایزه است.)، تعداد و تنوع تجهیزات آنها، این تقسیمبندی صورت میپذیرد ( به راهنمای متقاضیان شرکت در جایزه مراجعه شود).
لازم به یادآوری است که متقاضیان جایزه ملی نگهداری متناسب با فعالیت خود در یکی از چهار گروه فوق الذکر مورد ارزیابی قرار گرفته و با یکدیگر مقایسه میشوند (اگردر بخشی فقط یک متقاضی وجود داشت (مثلا تحقیقات) در این صورت مقایسهای انجام نخواهد شد).
- مدل جایزه ملی نگهداری ایران
در طراحی مدل جایزه ملی نگهداری از کلیه مدلهای تعالی در کشورهای مختلف مانند: EFQM اروپا، مالکوم بالدریچ آمریکا، جایزه PM مؤسسه مهندسین نگهداری و تعمیرات ژاپن، موسسه IMRT در کشور استرالیا، جایزه PM هندوستان و ... با توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی در مقوله نگهداری بهره گرفته شده است. مبانی اصلی مدل، فرآیند اجرایی و حد نصابهای جایزه ملی نگهداری در تاریخ مشخصی در کمیته علمی به تصویب خواهد رسید.
مدل جایزه ملی نگهداری ایران با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین ویژگی سازمان های ایرانی با بهره برداری از دانش روز مدیریت طراحی شده است که طبعا در فرایند استفاده از آن به یک مدل کاملا بومی و ملی توسعه خواهد یافت، این مدل همچنین به منظور خود ارزیابی توسط سازمانها اعم از کوچک و بزرگ، تولیدی و خدماتی، دولتی یا خصوصی طراحی شده است.
مدلهای بلوغ و تعالی، چهارچوبی برای ارزیابی میزان تعالی و بلوغ سازمانهای نگهداری در بهکارگیری بهترین شیوهها فراهم میآورند. در واقع این مدلها را می توان ابزار سلامت سنجی نگهداری دانست که وضعیت فعلی نگهداری و حوزههای بهبود آنها را مشخص میکنند.
مدل تعالی نگهداری ابزاری مدیریتی جهت کمک به شناسایی و به کارگیری شیوههای بهبود، توانمندیها و زمینههای بالقوه پیشرفت در نگهداری است. با بهره گیری از این مدل، کیفیت اجرای نگهداری به طور مستمر افزایش مییابد و علاوه بر آن به دلیل جامعیت این مدل، امکان مقایسه نگهداری هر سازمان با دیگر سازمانها و استفاده از تجربیات خارجی نیز فراهم میشود. این مدل به مدیران نگهداری در انجام پروژههای بزرگ نگهداری و پیچیده یاری می رساند. منابع انسانی نگهداری سازمانها میتوانند با استفاده از این مدل خود را مورد ارزیابی قرار دهند. آنها به خوبی متوجه میشوند که در کدام یک از بخشهای نگهداری امکان بهبود وجود دارد و علاوه بر آن از طریق مقایسه خود با بهترین منابع انسانی نگهداری، به شیوه الگوبرداری مناسبی که به ایجاد سازمان یادگیرنده منجر میشود، دست مییابند و در نتیجه کسب نتایج بهتر در آینده برای آنها امکانپذیر خواهد شد. بدین ترتیب از مدیریت نگهداری حرفهای به عنوان راهی برای رسیدن به موفقیت حمایت می کند و پروژههای نگهداری را که صلاحیت لازم جهت الگو قرار گرفتن در حیطه مدیریت متعالی نگهداری را دارند، شناسایی می کند.
مواردی که طراحی مدل بر آنها تاکید دارد عبارتند از: تعادل در منافع ذینفعان، مدیریت راهبردی نگهداری، فرایند گرائی، تضمین کیفیت، مشتری مداری، یادگیری و توانمندسازی، مدیریت زنجیره تامین، بهرهوری در مصرف منابع، مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی که در فرایندهای، توسعه تکنولوژی و طراحی مفهومی محصول، طراحی و تکوین تفصیلی محصول، فرایندهای ساخت و تولید و تحویل محصول، خدمات و پشتیبانی پس از فروش، عملکرد و رفتار زیست محیطی از شروع طراحی محصول تا پایان دوره عمر آن، قابل شناسائی است.
اولین جایزه ملی نگهداری در ایران در سال 1396 اعطاء خواهد شد. این طرح تحت حمایت انجمن نگهداری و تعمیرات و با همکاری و مشارکت گسترده سازمانها و نهادهای دولتی، غیردولتی و خصوصی اجرا خواهد شد.
معیارهای 9 گانه مدل جایزه ملی نگهداری به شرح زیر میباشند :
- جامعیت مدل: هر چهار مرحله اصلی چرخه مدیریت بهره برداری و نگهداری یعنی: برنامهریزی، اجرا، نظارت، اصلاح و بهبود فعالیتها (مبتنی بر چرخه PDCA دمینگ) را در برداشته باشد و همه عوامل موثر را بتواند به درستی پوشش دهد.
- یکپارچگی مدل: اجزای مدل (ابزارها، زیرمدلها و فرآیندها)، از قبیل مدیریت فرآیندی جریان کار، نظامهای پشتیبان سخت افزاری و نرم افزاری، مدیریت عملکرد، بهینه سازی مجدد فرآیندها و ... در کنار یکدیگر روح واحد و نگرشی جامع و یکپارچه به مقوله نگهداری دارند.
- نقشه راه: کلیه مراحل اجرایی جایزه ملی، از ابتدا تا انتهای مسیر مشخص باشد.
- ارتقای شاخصها: ارتقای شاخصهای بهرهوری، قابلیتهای اطمینان و سطح دسترسی، افزایش دورۀ عمر تجهیزات، کاهش هزینههای جانی، مالی، زیست محیطی، افزایش اثربخشی و... مورد ارزیابی قرار گیرد.
- تعالی در نگهداری: با بکارگیری و فراهم آوری رویکردها و اجزای مبتنی بر استانداردهای مرتبط و معتبر در زمینه نگهداری، نتایج مورد نیاز را، به عنوان بخشی از راهبرد خود، تعریف و مشخص نماید.
علاوه براین ویژگیها، میتوان موارد بیشتری را با توجه به نیاز سازمان بیان کرد.
تبیین ضرورت و توجیه پذیری انجام این هرم تعالی از مواردی است که می بایست مد نظر قرار گیرد به طوری که نشان دهد با انجام این مدل چه منافعی و با عدم انجام آن چه زیان هایی مترتب بر حوزه مورد بررسی حاصل خواهد شد.
- زمینه های تخصصی حضور در جایزه:
متقاضیان شرکت در جایزه می توانند در زمینه های تخصصی ذیل در جایزه شرکت نمایند:
- روشها/راهبردهای نت (براساس استانداردهای مربوطه) مطابق با مدل و هرم تعالی فوق در موضوعات زیر:
- پایش وضعیت (CM)
- نگهداری مبتنی بر وضعیت (CBM)
- نگهداری پیشگیرانه مبتنی بر استاندارد SS-EN 13306, 2001
- نگهداری بهره ور جامع (TPM)
- نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)
- بازرسی فنی مبتنی بر ریسک (RBI)
- مدیریت دارایی های فیزیکی بر اساس استاندارد ISO55000
- سیستم مدیریت اطلاعات نت
- نماینده وزارت جهادکشاورزی 1 نفر
- نماینده وزارت مخابرات 1نفر
- نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی 1 نفر
- نماینده سازمان ملی بهره وری 1 نفر
- سازمان حفاظت محیط زیست 1 نفر
- نماینده بنگاه های تولیدی و خدماتی 2 نفر
- نماینده نیروهای نظامی و انتظامی و سایر بخش های عمومی 2 نفر
- اساتید صاحب نظر دانشگاه در زمینه نگهداری 3 نفر
- اعضای اصلی هیئت مدیره انجمن نگهداری 7 نفر
رئیس شورای راهبری و سیاستگذاری رئیس هیئت مدیره انجمن نت خواهد بود.
- دعوت به جلسه و ارسال صورت جلسات، توسط دبیرخانه جایزه ملی نگهداری صورت می پذیرد. جلسات شورا با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت آراء حاضرین در جلسه قابل اجراء است و در مواردی که تعداد حاضرین کمتر از حداقل لازم باشد، در صورت تصویب هیئت مدیره جلسه رسمیت می یابد.
- افرادی که بنا به جایگاه یا مسئولیت مرتبط با نگهداری به عضویت شورای راهبری و سیاستگذاری در می آیند، در صورت تغییر جایگاه شغلی یا مسئولیت، با افراد جدید جایگزین خواهند شد.
ب- وظایف:
- تدوین و پیشنهاد سطوح و انواع جوایز و تقدیر نامه ها به شورای راهبری و سیاستگذاری جایزه.
- بررسی عملکرد دوره های گذشته.
- تصویب چشم انداز و خطمشی های اجرایی هر دوره.
- تصویب برنامه زمانی عملیات اجرایی هر دوره.
- تصویب معیارها و رویه تعیین صلاحیت ارزیابان و ارزیابان ارشد و انتخاب آنها.
- رفع مشکلات احتمالی و انجام مساعدتهای تشکیلاتی.
- بررسی و تصویب اصلاحات نظامنامه و سایر موارد.
کمیته علمی مرکب از 17 نفر از اساتید مجرب، متخصصین، مدیران با تجربه و صاحب نظران در حوزه مدیریت نگهداری و مرتبط با موضوع جایزه حضور خواهند یافت. هیئت مدیره انجمن می بایستی، افراد حائز شرایط برای عضویت در کمیته علمی را برای یک دوره سه ساله انتخاب نماید.
رئیس کمیته علمی جایزه توسط اعضای کمیته انتخاب خواهد شد.
وظایف :
- تدوین و پیشنهاد سطوح و انواع جوایز و تقدیر نامه ها به شورای راهبری و سیاستگذاری جایزه.
- تصویب معیارهای اصلی، معیارهای فرعی و امتیازات آنها.
- تدوین و پیشنهاد مدل جایزه، فرآیندها و رویه های ارزیابی، نحوه انتخاب اعضاء کمیته هماهنگی و انتخاب ارزیابان، نحوه تخصیص ارزیابان و ارزیاب ارشد به شورای راهبری و سیاستگذاری.
- انتخاب اعضاء کمیته هماهنگی و ارزیابان.
- تهیه و تدوین محتوا و برگزاری دورههای آموزشی تربیت ارزیاب جایزه.
- تأیید داوری فعالیت های مدیریت نگهداری.
- استماع و بررسی گزارش های ارزیابی.
- طراحی محتوای کارگاههای آموزشی جهت معرفی مدل جایزه و نظرات بر اجرا.
- تعیین اعضاء کمیته داوری.
- اجرای مصوبات شورای راهبری و سیاستگذاری.
- ارایه گزارش دورهای به شورای راهبری و سیاستگذاری.
نکته1: دعوت به جلسه و ارسال صورت جلسات، توسط دبیرخانه جایزه ملی نگهداری صورت می پذیرد. جلسات کمیته علمی با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت آراء حاضرین در جلسه قابل اجراء است.
- کمیته داوری
کمیته داوری مرکب است از 7 نفر از بین افراد خوش نام، مدیران و متخصصان دارای تحصیلات دانشگاهی، غیر ذینفع و با سابقه مدیریت و تجارب کارآمد نگهداری که براساس معیارها و رویههای تعیین شده توسط کمیته علمی و تصویب هیأت مدیره، برای یک دوره سه ساله انتخاب می شوند.
رئیس کمیته داوری جایزه توسط اعضای کمیته انتخاب خواهد شد.
وظایف کمیته داوری :
- بررسی و تصویب احراز سطوح مختلف تقدیرنامهها و تندیسها برای متقاضیان بر اساس گزارشهای تیمهای ارزیابی.
- تهیه گزارشها فعالیتها جهت شورای راهبری و سیاست گذاری.
- بررسی شکایات و اعتراضات متقاضیان و رسیدگی به آنها و اعلام نتایج.
نکته1: دعوت به جلسه و ارسال صورت جلسات، توسط دبیرخانه جایزه ملی نگهداری صورت می پذیرد. جلسات کمیته داوری با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت آراء حاضرین در جلسه قابل اجراء است.
نکته2 : مذاکرات و رای نهائی کمیته داوران محرمانه تلقی شده و اسامی برندگان تندیسها قبل از همایش اعلام نخواهد شد.
- کمیته هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی
کمیته هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی که از بین اعضای کمیته علمی برای یک دوره سه ساله انتخاب میشوند، با در نظر گرفتن ماهیت و حجم سازمانها، نوع صنعت و واحد نگهداری آنها و سایر معیارهای تعریف شده، ارزیابها و سر ارزیاب را تعیین و به تصویب کمیته علمی میرساند.
رئیس کمیته هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی جایزه توسط اعضای کمیته انتخاب خواهد شد.
وظایف:
- تعیین ارزیابان و ارزیابان ارشد و ترکیب تیمهای ارزیابی.
- تخصیص اظهارنامهها به تیمهای ارزیابی بر اساس خصوصیات اعضای تیم و ماهیت فعالیت متقاضی.
- ارائه راهنمائی های لازم به ارزیابان در طی فرآیند ارزیابی.
- نظارت مستمر بر روند ارزیابی تیمهای ارزیابی.
نکته1: دعوت به جلسه و ارسال صورت جلسات، توسط دبیرخانه جایزه ملی نگهداری صورت می پذیرد. جلسات کمیته هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت آراء حاضرین در جلسه قابل اجراء است.
- دبیر جایزه
دبیر جایزه ملی نگهداری توسط هیئت مدیره انجمن نگهداری و تعمیرات ایران برای یک دوره سه ساله انتخاب و منصوب میشود، که وظایف زیر را بر عهده دارد.
- انجام هماهنگیهای لازم جهت برگزاری جلسات شورای راهبری و سیاست گذاری، کمیته علمی، کمیته داوری و کمیته هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی.
- شرکت در جلسات شورای راهبری و سیاستگذاری، کمیته علمی، کمیته داوری و کمیته هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی.
- نظارت بر اجرای فرآیندهای عملیاتی مربوط به جایزه در راستای تصمیمگیریها و پشتیبانی از عملیات اجرایی کمیتههای علمی، داوری و هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی.
- نظارت بر انجام فعالیتهای مسئول دبیرخانه تحت یک ساختار منسجم و هماهنگ.
- تجزیه و تحلیل عملکرد هر دوره، شناسایی نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود و برنامهریزی در جهت اجرای برنامههای بهبود.
- دبیرخانه
دبیرخانه جایزه ملی نگهداری وظایف زیر را برعهده دارد، مسئول اجرایی دبیرخانه جایزه توسط هیئت مدیره انجمن بر اساس شرایطی که در آیین نامه ذیربط خواهد آمد تعیین میشود:
وظایف:
- دبیرخانه جایزه بایستی برنامه زمانبندی مدونی به کمیته علمی تقدیم و کمیته علمی براساس برنامه مذکور دوره آموزشی معرفی مدل جایزه را هم برای عموم و همچنین برای داوطلبین ارزیابی جایزه برگزار مینماید.
- اداره دبیرخانه جایزه ملی مدیریت نگهداری.
- تهیه و اعلام برنامه زمانی عملیات اجرایی دورههای مختلف جایزه ملی مدیریت نگهداری به کمیته علمی.
- نگهداری و به روزرسانی مستندات اجرایی و گزارشات محتوایی و سوابق جایزه ملی.
- ایجاد سایت جایزه ملی و به روزرسانی دورهای آن با امکان پاسخ دهی به مراجعه کنندگان.
- اعلام نیازها و فراخوانهای عمومی در مقاطع مختلف جهت ثبت نام متقاضیان جایزه با تصویب کمیته علمی.
- ارائه مشاوره و برگزاری سمینارها و دورههای آموزشی برای سازمانهای متقاضی جایزه با همکاری کمیته علمی.
- برنامهریزی، هماهنگی و تدارک اعزام ارزیابان جهت ارزیابی به سازمانهای شرکت کننده.
- همکاری در تهیه و تدوین گزارشات و نتایج حاصل از ارزیابیها و ارائه آن به ذینفعان.
- تدوین، طراحی و برنامهریزیهای مرتبط با تهیه تندیسها، تقدیرنامهها و گواهی نامهها.
- تهیه گزارش عملکرد هر دوره.
- همکاری با کنفرانس نگهداری برای برگزاری همایش پایانی جهت اعطای جایزه.
- انجام مکاتبات و انتشار مستندات،گزارشها و نشریات جایزه ملی مدیریت نگهداری.
- ایجاد هماهنگی بین دبیرخانه و سازمانهای متقاضی جایزه برای اجرای دورههای آموزشی.
- ارزیابان:
- شرایط ارزیابان جایزه
به منظور اجرای فرآیند ارزیابی متقاضیان جایزه ملی نگهداری، جایزه نیازمند استفاده از ارزیابانی است که دانش و تجربه کافی در مورد مدلهای ارزیابی و رویکردهای مختلف را داشته باشند.
بر این اساس انجمن نگهداری و تعمیرات برای فرایند انتخاب ارزیابان رویهای خاصی را به اجرا میگذارد.
متقاضیان همکاری به عنوان ارزیاب جایزه ملی تعالی نگهداری میبایست دارای شرایط ذیل باشند:
- تحصیلات دانشگاهی در رشتههای مهندسی مرتبط (حداقل در سطح کارشناسی) رشتههای مهندسی صنایع، مدیریت، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و...، رشتههای مهندسی در اولویت هستند.
- حسن شهرت و داشتن حداقل 35 سال سن.
- مهارتهای ارتباطی.
- دانش و مهارتهای مدیریتی، تحلیلگری و ارزیابی نگهداری.
- سابقه شغلی 5 سال مفید در حوزههای مدیریتی و یا سایر حوزههای نگهداری.
- توانایی دستیابی به ضربالاجلهای زمانی بسیار جدی.
- اختصاص وقت کافی بر اساس رویههای دبیرخانه جایزه ملی نگهداری.
- موفقیت در دورههای آموزشی مربوطه.
- ثبت نام علاقمندان به همکاری به عنوان ارزیاب
به منظور اجرای فرآیند ارزیابی در برنامه تدوین شده در هر سال، مدیریت جایزه در ابتدای هر سال با اعلام فراخوان ارزیابان به صورت گسترده و از طریق روزنامههای کثیرالانتشار و مجلات تخصصی، نمابر، پست الکترونیک و نیز سایت انجمن نگهداری و تعمیرات ایران )WWW.IRMA.IR ( از متقاضیان همکاری به عنوان ارزیاب درخواست میکند تا رزومه علمی و کاری خود را در قالب تعیین شده، ارسال نمایند.
علاقمندان همکاری به عنوان ارزیاب، با طی مراحل زیر میتوانند در فرآیند ارزیابی جایزه ملی نگهداری حضور پیدا کنند:
- تکمیل فرم ثبتنام و رزومه کاری علاقمندان به همکاری به عنوان ارزیاب از طریق سایت WWW.IRMA.IR و ارسال آن به دبیرخانه جایزه.
- طی کردن دورههای علمی و عملی تخصصی در زمینه نگهداری و تایید صلاحیت فنی ارزیابان از سوی انجمن نگهداری و تعمیرات ایران
- تایید صلاحیت ارزیابان
پس از بررسیهای اولیه بر اساس رزومه و دورههای طی شده توسط متقاضیان، افرادی که دوره های عمومی نگهداری را گذرانده و گواهینامه های آنرا به دبیرخانه جایزه ارسال نموده باشند، جهت شرکت در کارگاه آموزشی تربیت ارزیاب ویژه جایزه ملی معرفی میشوند.
انتخاب متقاضیان شرکت کننده، بر اساس معیارهای مشخصی است که توسط کمیته علمی تعیین و به تصویب شورای سیاستگذاری می رسد.
- وظایف ارزیابان ارشد
از میان ارزیابان جایزه ملی نگهداری و بر اساس رویهها، ارزیابان ارشد انتخاب میشوند که مسئولیت هدایت و هماهنگی هر یک از تیمهای ارزیابی را برعهده دارند.
اهم وظایف ارزیابان ارشد به شرح زیر است:
- ایجاد هماهنگیهای لازم در ارزیابی اظهارنامه متقاضیان و هدایت تیم ارزیابی.
- زمانبندی اجرای فعالیتهای تیم ارزیابی با توجه به زمانهای اعلام شده از سوی دبیرخانه جایزه.
- برگزاری جلسات اجماع ارزیابان.
- برنامهریزی بازدید از محل.
- تدوین گزارشات اولیه و نهایی ارزیابی.
- ارائه راهنماییهای لازم به ارزیابان.
- انتقال مشکلات احتمالی اجرای ارزیابی به دبیرخانه جایزه.
- شرکت در جلسات هماهنگ شده از سوی دبیرخانه جایزه و ارائه اطلاعات و دادههای مورد نیاز.
- رعایت آییننامهها و برنامه زمانی اعلام شده از سوی دبیرخانه جایزه.
- وظایف ارزیابان
اهم وظایف ارزیابان به شرح زیر است:
- ارزیابی اظهارنامههای متقاضیان و استخراج نقاط قوت، زمینههای قابل بهبود، امتیاز و مواردی که در بازدید از محل باید مورد بررسی قرار گیرد.
- بازدید از محل و بررسی و تطبیق وضعیت موجود با اظهارنامه متقاضیان.
- شرکت در جلسه اجماع در خصوص وضعیت ارزیابی اظهارنامهها و بازدید از محل.
- حفظ اسرار و اطلاعات شرکتهای متقاضی.
- رعایت آییننامههای ارزیابی که از سوی دبیرخانه جایزه اعلام میشود.
نکته1: ارزیابان برای تعهد به انجام مسئولانه وظایف فوق سوگند یاد خواهند کرد، متن سوگند نامه در آیین نامه انتخاب ارزیابان خواهد آمد.
- نحوه تخصیص ارزیابان
تخصیص ارزیابان برای فرآیند ارزیابی متقاضیان جایزه ملی نگهداری بر اساس نظر کمیته هماهنگی و نظارت بر فرآیند ارزیابی (کمیته هماهنگی ارزیابی) و بر اساس رویهها و فرآیندهای جایزه ملی نگهداری صورت خواهد گرفت و قابل تغییر نیست.
- متقاضیان طی دو نوبت ارزیابی متوالی، توسط افراد متفاوت از نوبت اول ارزیابی خواهند شد. به عبارتی در ارزیابی های متوالی سازمانها، تیم ها و ارزیابان تغییر خواهند یافت.
- بازه زمانی ارزیابی سازمانها توسط ارزیابان و ارزیابان ارشد قبلی به مدت 5 سال میباشد.
- چگونگی ارزیابی متقاضیان
سازمان متقاضی توسط تیم ارزیابان، ارزیابی میشود. گزارش ارسالی سازمانها (اظهارنامه نگهداری که با توجه به نوع سازمانها در راهنمای متقاضیان شرکت در جایزه تشریح شده است) بر اساس نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود ارزیابی شده و سپس تیم ارزیابان، بازدید از محل را انجام داده و ابهامات موجود در اظهارنامه را رفع و پاسخ سؤالات خود را از سازمان دریافت میکنند.
متعاقب آن، با تشکیل جلسه اجماع و قطعیت نظر تیم ارزیابی، امتیاز تیم ارزیابی تعیین و مراتب به دبیرخانه جایزه اعلام میشود. کمیته علمی یا داوری تصمیم نهایی را در خصوص سطح بلوغ سازمان متقاضی اتخاذ خواهد کرد.
تصمیم نهایی در مورد امتیاز و نتیجه حاصل از ارزیابی پس از طی مراحل مربوطه، توسط دبیرخانه جایزه به اطلاع سازمان متقاضی خواهد رسید.
در پایان فرآیند ارزیابی، گزارش بازخورد بر اساس ارزیابیهای تیم ارزیابی برای متقاضیان ارسال میشود.
- سطوح مختلف جایزه ملی نت:
سطوح مهارتی جایزه نگهداری، سازمانها را در تلاش و دستیابی به تعالی نت متمایز میکند و میزان موفقیت آنها را درروند و سطح دستیابی به جایزه نگهداری، نشان میدهد. جایزه ملی نگهداری، دارای سطوح گواهی تلاش و تعهد به نگهداری، تقدیرنامه و تندیسهای بلورین، سیمین و زرین است.
فرآیند جایزه در هر کدام از این سطوح و در هر کدام از بخشهای جایزه ملی نگهداری به تفکیک به اجرا گذاشته شده و برندگان هر یک از سطوح در هر گروه، به طور جداگانه انتخاب و معرفی میشوند. شرایط متقاضیان و حد نصابهای مربوطه به هر یک از سطوح در پی میآید.
سازمانهایی که به هر یک از سطوح تعالی نگهداری دست پیدا کنند، میتوانند از نشان های نگهداری مربوط به همان سطح در تبلیغات خود استفاده کنند. دستیابی به هر یک از سطوح فوق به میزان امتیاز کسب شده در ارزیابی بستگی دارد.
- تعهد به تعالی نگهداری
- تقدیر نامه
- تندیس:
- تندیس بلورین
- تندیس سیمین
- تندیس زرین
- مقررات عمومی جایزه ملی نت:
- عدم افشا و محرمانه تلقی شدن مدارک
فرمهای اطلاعاتی متقاضیان، کلیه مستندات و هرگونه اطلاعات دیگری از جمله امتیازات آنها در ضمن فرآیند ارزیابی توسط دبیرخانه جایزه محرمانه تلقی میشود. دسترسی به این اطلاعات برای کسانی که مستقیماً در ارزیابی و فرآیندهای اجرایی نقش دارند و محققانی که توسط دبیرخانه جایزه مشغول به کار هستند، آزاد است. بدین روی تمامی کسانی که امکان دستیابی و رؤیت اظهارنامه را دارند، ”موافقتنامه رازداری“ را امضاء نموده و متعهد میشوند که هیچگونه اطلاعاتی را بدون اجازه رسمی از مالک اطلاعات به هیچ نحو منتشر نکنند.
دبیرخانه جایزه ملی نگهداری تمامی اقدامات لازم را برای اطمینان از عدم افشای اطلاعات متقاضیان در فرآیندهای تحت اقدام، نظارت و کنترل خود بکار خواهد گرفت.
- حق عدم پذیرش متقاضیان از سوی دبیرخانه
متقاضیانی که شرایطشان با الزامات ذکر شده در دامنه شمول مطابقت نداشته باشد، توسط دبیرخانه جایزه ملی نگهداری حذف میشوند. در صورتی که متقاضیان به تصمیم اعتراض داشته باشند، میتوانند اعتراض خود را کتبا به دبیرخانه جایزه ملی نگهداری ارسال داشته و در این خصوص رأی کمیته علمی ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
- عدم پذیرش اعتراضات
فرآیند ارزیابی در جایزه ملی نگهداری بر اساس دستورالعملها، مقررات و الزاماتی که در "راهنمای متقاضیان جایزه ملی نگهداری" درج شده است، صورت میگیرد و پس از ارسال اظهارنامه، نتیجه تیم ارزیابی پس از طی تمامی مراحل (ارزیابی انفرادی، تیمی، بازدید از محل و اجماع) توسط دبیرخانه جایزه ملی نگهداری اعلام شده و متقاضیان جایزه با آگاهی از این فرآیند در جایزه حضور یافته، نتیجه نهایی برای آنها قابل قبول خواهد بود و هیچگونه اعتراضی پذیرفته نخواهد شد.
متقاضیان صرفاً در صورتی که در گزارش بازخور ارائه شده ابهاماتی وجود داشته باشد، میتوانند از دبیرخانه جایزه درخواست کنند تا پس از هماهنگیهای لازم، ارزیاب ارشد برای رفع ابهامات احتمالی، جلسه رفع ابهام برگزار نماید.
- مرجع رسمی پاسخگویی به سؤالات و درخواستها
دبیرخانه جایزه ملی نگهداری مرجع رسمی پاسخگویی به کلیه سؤالات و تقاضاهای واصله است.
- هزینههای فرآیند ارزیابی
هزینههای مربوط به فرایند ارزیابی در سطوح مختلف تعالی در هر دوره اجرا، بر اساس تعرفههایی است که از جانب دبیرخانه جایزه اعلام میشود. هزینههای ایاب و ذهاب و اقامت ارزیابان و سایر هزینههای مستقیم مربوط به بازدید از محل به عهده سازمان متقاضی خواهد بود.
- آموزش و برنامه های توانمندساز جایزه:
- آموزش های ارزیابان و متقاضیان ارزیابی
- تورهای نت
- همایش های فصلی نت (مرتبط با تجارب خوب سازمان ها)
- همایش های جایزه ملی نت
نکته1: دبیرخانه جایزه، موارد فوق را به منظور افزایش سطح علمی و مهارتی ارزیابان و آشنایی متقاضیان شرکت در جایزه ملی با فرآیندهای جایزه، همچنین با تجارب ارزنده سایر سازمان های مرتبط برگزار می نماید.
- منابع و ماخذ مورد استفاده:
- مستندات جوایز: EFQM اروپا، مالکوم بالدریچ آمریکا، جایزه PM مؤسسه مهندسین نگهداری و تعمیرات ژاپن، موسسه IMRT در کشور استرالیا، جایزه PM هندوستان
- استانداردهای مرتیط از قبیل ایزو 55000
- جایزه ملی تعالی سازمانی ایران iranaward.imi.ir
- جایزه ملی کیفیت www. inqa.org
- جایزه ملی مدیریت پروژه award.ipma.ir
- جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری www.iramitaward.ir
- چارچوب های نگهداری بر اساس مدلهای وایرمن، کمپل و پروفسور کرسپو مارکز.
- International Standards, Best Practices and Maintenance Management Models as Reference
- TPM Award Documents
- TPM Award Application Outlines
- Distinguished Award For Excellence In Maintenance
- Maintenance Excellence Award CRITERIA QUESTIONNAIRE
شیوه نامه ها و رویه های اجرایی این طرح، متعاقباً تهبه و توسط هیئت مدیره انجمن ابلاغ خواهد شد.
دسترسی آسان
اشتراک در خبرنامه
لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.
اعضای حقوقی انجمن
- موج نیرو
- راهبری مدیریت آرمانی
- ریل پرداز سیستم
- ایراتک کیش
- همکار صنعت بهساز
- گهر روش سیرجان
- ترسیم داده افزار
- راه اندازی و بهره برداری صنایع نفت
- البرز توربین
- نیروآوران خردمند کویر
- مشاوران تدبیرپرداز آویژه
- الکترومسکن تهویه پایتخت
- پیشگامان سرویس آرمان
- نصب، تعمیر و نگهداری نیروگاه های برق آبی خوزستان
- ارتباطات فن کام کیش
- پایش وضعیت یکتا شرق
- ساینا سیستم اسپادان
- برج نور شهرکرد
- مدیریت منابع فیزیکی اطمینان پردیس مهر
- پترو فراساحل نیام کیش
- توسعه صنعت آریاپازیریک
- ارتعاشات نوآوران پایش
- تابان انرژی پاسارگاد
- ابنیه نو اندیش
- پتروتک دیاکوراد
- مرکز مطالعات و پژوهشهای لجستیکی
- فنی مهندسی تهویه و تبرید فنون روز
- توسعه خدمات دریایی و بندری سینا
- توسعه صنعت ایران افق
- پیشگامان سازه تجارت پارس
- مدیران ارزش دارایی های فیزیکی پاوان
- دریاگستران اوج دانش
- طلوع دانش کوثر
- آرتمن پارس آبتین
- صنعت آموز نوین پارسی
- کیوان ارتباط جنوب
- مهندسین عمران مارون
- سپاس صنعت فرتاک
- ویستا پایش راد
- پیشگامان فن اندیش تهران
- سامان انرژی اصفهان
- پارس توربو تیوان کمپرسور خاورمیانه
- پرتو آزمون آذر
- مهندسی صارع شمال
- آبادراهدار پارس
- آسانبر کاران عرشیان
- گروه مهندسین مشاور ایتسن
- ایران گروپ اوف سورویورز (IGS)
- مهندسی بهین نگهدار امین
- گسترش آهن راه
- اطلس راهبر دریا
- پیشگامان فن اندیش
- مدیریت منابع فیزیکی اطمینان پردیس مهر
آمار ساایت
- كل کاربران ثبت شده: 2493 کاربر
- کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
- ميهمانان در حال بازديد: 3 کاربر
- تمام بازديدها: 7736964 بازدید
- بازديد 24 ساعت قبل: 877 بازدید