کنفرانس علمی-کاربردی تعالی سازمانی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ | 
سازمان مدیریت صنعتی پیشرو در نهادینه کردن تعالی سازمانی در کشور، کنفرانس علمی-کاربردی تعالی سازمانی را با محوریت "مهندسی تعالی در سازمان ها برای رونق تولید" در 6 اسفند 98 برگزار خواهد کرد.

دفعات مشاهده: 47 بار   |   دفعات چاپ: 3 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

طرحی نو در اندازیم

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱۰/۹ | 

مصاحبه جناب آقای جاوید تقی زاده با روزنامه صمت:

"جمله معروفی در مدیریت وجود دارد که می‌گوید «اگر همان کاری را انجام دهید که پیش‌تر انجام می‌دادید، همان نتیجه‌ای را خواهید گرفت که تاکنون گرفته‌اید.»

همه ما برخی اتوبوس‌های تازه وارد به ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی را دیده‌ایم؛ بنا به سلیقه، راننده در یک بخش، کش یا زنجیر کشیده یا نوشته‌ای به عنوان مثال درباره «توقف نکردن خارج از ایستگاه» به شکل نامناسبی نصب کرده است. اگر چند ماه از ورود آن به ناوگان بگذرد هم کم کم آثار نظافت ضعیف داخل آن آشکار می‌شود و پس از مدتی، بدنه کدر و نازیبای این اتوبوس، توی ذوق مسافر می‌زند. این‌ها نشانه چیست؟ این‌ها گویای نقص بزرگی در نظام «نگهداری» ناوگان است. راننده زحمتکش این اتوبوس با چنگ و دندان باید وسیله نقلیه خود را درحال سرویس‌دهی قرار دهد تا امرار معاش کند اما در زنجیره خدمات، او آخرین نفر بوده و تنها مقصر این وضعیت نیست. برای هر «وسیله» تولید شده در صنعت، باید پیش از تولد، یعنی از زمان ظهور فکر و ایده‌پردازی تا زمان اسقاط آن، شرایط بهینه کارکرد به درستی پیش‌بینی شود. در کشور ما به‌ویژه در صنعت خودروسازی اعم از سواری و تجاری، اگر فرض کنیم طراحی و ساخت بی‌نقص باشد، به طور حتم نحوه نگهداری و بهره‌برداری وسیله نقلیه، جای تامل جدی دارد. برخی بازدیدها و تعمیرات سبک باید ازسوی رانندگان و با سطح مهارت و دقت متفاوت (که امری شخصی است) انجام شود و کارهای جدی‌تر، به‌دست تعمیرکاران. گاهی یک محصول خوب، بسیار زودتر از آنچه انتظارش را داریم، می‌تواند به یک دارایی فرسوده تبدیل شود. امروزه در دنیا وقتی بهای خرید ناوگان را محاسبه می‌کنند، همزمان به «نگهداری و بهره‌برداری» آن توجه کرده و به طور حتم نماینده تامین‌کننده مالی، نظارت کامل بر این مسئله دارد که «استفاده کامل» به این معنی است که از ظرفیت (فنی و درآمدی) وسیله نقلیه عمومی استفاده صددرصدی شود. چندسال پیش یکی از مسئولان شرکت واحد، آمار اتوبوس‌هایی که در طول روز در تهران دچار خرابی شده و ناگهان از کار می‌افتند، ارائه کرد که شرایط نامناسبی را توصیف می‌کرد. از سوی دیگر، براساس آمار منتشر شده در نشریه دانشمند، اتوبوس‌های شهرداری و بخش خصوصی، درمجموع ۵۴ درصد آلودگی هوای تهران در ترافیک صبحگاهی را تولید می‌کنند. همه این مطالب با هدف طرح این پرسش بیان شد: «تاثیر نوسازی ناوگان و «پایداری» آن در تمیزی هوای شهر با توجه به بودجه‌ای که صرف خواهد شد، چقدر است؟» به تازگی هیات دولت برای کاهش آلودگی هوا، تصمیم‌هایی مانند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و نصب فیلتر دوده موتور احتراق را ابلاغ کرده که هرچند مسائلی بسیار ضروری هستند، اما ذهن ما ساکنان کلان‌شهرها را برای داشتن هوای سالم، آسوده نمی‌کند زیرا همچنان درگیر این پرسش‌ها هستیم:
۱-آیا این مصوبه‌ها پیش تر وجود نداشته و اگر وجود داشته، چقدر اجرا شده است؟
۲-با وضعیت فعلی نظام «نگهداری» حتی اگر بهترین اتوبوس‌ها را وارد شهر کنیم، عمر مفید آنها از نظر عدم ایجاد آلودگی، چه مدت خواهد بود؟
۳-وقتی اقدام‌های ساده اما بسیار مهمی مانند نظافت اتوبوس که از قضا در معرض دید مسافران هم قرار دارد، به درستی انجام نمی‌شود، آیا آنچه باید در سایت‌های دپو انجام شود که کنترل آن نیز ساده نیست، در زمان خود و به درستی اجرا می‌شود؟
۴-در دهه اخیر چه اقدام اساسی در زمینه نگهداری درست و بهره‌برداری مطلوب از اتوبوس‌ها انجام شده است؟ آیا رضایت مسافران، این اقدامات را تایید می‌کند؟
۵-هم اکنون چند شرکت دانش‌بنیان یا دانشگاه کشور با اتوبوسرانی قرارداد همکاری علمی-کاربردی دارند؟
این ناوگان گران‌قیمت که بودجه خرید آن با هزار و یک سختی فراهم می‌شود، باید به‌دست مدیران و کارشناسانی سپرده شود که هم براساس تجربه و هم صلاحیت و توانایی علمی، مسئولیت بهره‌برداری و نگهداری آن را بر عهده گیرند. اگر پاسخ پرسش‌های بالا شفاف و امیدبخش نباشد، حتی با ورود ناوگان جدید، خیلی زود دوباره به جایی می‌رسیم که اکنون هستیم. آن روز دیگر تعطیلی مدرسه‌ها کفایت نمی‌کند و باید شهر را تعطیل کرد. آن روز برخی خواهند گفت «به جای بودجه‌ای که صرف خرید این همه اتوبوس شد بهتر نبود با این همه سکته و تنگی نفس، بخشی از آن بودجه به تجهیز ایستگاه‌های سیار اورژانس اختصاص می‌یافت؟!..» به نظر من، همزمان با توسعه ناوگان باید سازمان‌های بهره‌بردار و متولیان نگهداری، پوست‌اندازی کنند. باید این شرکت‌ها، نماد نظم، پاکیزگی و ارتباط قوی و همیشگی با مراکز علمی و تحقیقاتی شوند. هرچند گلوگاه بزرگی به نام بودجه، سد راه بسیاری از کارهاست اما کارهای فراوان دیگری نیز وجود دارد که با «تغییر نگرش و باور» قابل انجام بوده و تحول خوبی در پی خواهد داشت.در یک کلام، ناوگان اتوبوس شهری باید عرصه ظهور و نمایش مهندسی HSE (سلامت، ایمنی، محیط زیست) باشد."
جاوید تقی زاده ـ عضو هیات مدیره انجمن نگهداری وتعمیرات ایران

مشاهده در وب سایت رسمی روزنامه صمت اینجا کلیک کنید.

 


دفعات مشاهده: 167 بار   |   دفعات چاپ: 12 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

سایر مطالب این بخش

اشتراک در خبرنامه

لطفاً نشاني پست الكترونيك خود را برای دريافت اطلاعات و اخبار پايگاه در كادر زير وارد كنيد.

اعضای حقوقی انجمن

  • مدیران ارزش دارایی های فیزیکی پاوان
  • دریاگستران اوج دانش
  • طلوع دانش کوثر
  • آرتمن پارس آبتین
  • صنعت آموز نوین پارسی
  • کیوان ارتباط جنوب
  • مهندسین عمران مارون
  • سپاس صنعت فرتاک
  • ویستا پایش راد
  • پیشگامان فن اندیش تهران
  • سامان انرژی اصفهان
  • پارس توربو تیوان کمپرسور خاورمیانه
  • پرتو آزمون آذر
  • مهندسی صارع شمال
  • آبادراهدار پارس
  • مهندسی و نصب فیرمکو پارس
  • آسانبر کاران عرشیان
  • مهندسی مبنا نیرو محرکه
  • گروه مهندسین مشاور ایتسن
  • ایران گروپ اوف سورویورز (IGS)
  • پتروشیمی شهید تندگویان
  • مهندسی بهین نگهدار امین
  • کارن تهویه اوژن پارسیس
  • ارتباط پرداز ماهان
  • هرمزان دریاپیما
  • گسترش آهن راه

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 2100 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 5 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 5990701 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 1717 بازدید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن نگهداری و تعمیرات ایران می باشد.

© 2020 All Rights Reserved | Iran Maintenance Association